KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Dla Dzieci_13 05 2020

Witajcie!

1. Posłuchajcie wiersza i zwróćcie uwagę na trudne słowa, postarajcie się je zapamiętać.

,,Wspólna praca"

Kwaknął kaczor raz i drugi:
- Na podwórku widzę pługi...
Kwa, kwa!
Wróbel siedzi na stodole:
- Jak gospodarz jedzie w pole...
Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze:
- Już gospodarz w polu orze:
Hop, hop!
Na podwórku kogut pieje:
- Już gospodarz w polu sieje...
Ko, ko!
Na topoli kraczą wrony:
- Już koniki ciągną brony...
Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem:
- Oraliśmy z gospodarzem!
Hej, hej!

 

- Czy zrozumieliście wszystkie słowa użyte w wierszu?

Przedstawiamy znaczenie słów:

Pług- narzędzie uprawowe do wykonywania orki.
Ugór- pole wyłączone z rolniczego użytkowania na okres 1–2 lat, na którym wykonywana jest odpowiednia pielęgnacja mechaniczna, chemiczna lub pole niepielęgnowane zarasta samoistnie chwastami i samosiewami zbóż.
Orka -  uprawka odwracająca, wykonywana pługami lemieszowymi lub talerzowymi, mająca na celu odwrócenie i pokruszenie uprawianej warstwy roli.
Brona- narzędzie uprawowe do spulchniania i rozdrabniania roli (bronowania).

- Czy zapamiętaliście jakie zwierzęta występowały w wierszu?

- Co robiły i o czym opowiadały?

2. Na pewno znacie tą piosenkę:

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

3. Spójrzcie, czym zajmuje się rolnik 

4. A teraz trochę matematyki. Przygotujcie sobie liczmany (np. nakrętki po napojach, guziki, klocki, lub jakieś inne drobne przedmioty). Układajcie je zgodnie z treścią zadań i przeliczajcie:

- W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy. Ile Pani Marysia ma zwierząt?
- Na słońcu wygrzewają się 3 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
- Na podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 3 pieski. Ile zwierząt jest na podwórku?

5. Posłuchajcie wiersza T. M. Massalskiej ,,W gospodarstwie”.

Pieje kogut już od świtu;
- Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: - W lewo!
Gdacze: - W prawo!
Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: - Jestem zuch!
Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: - Miau!
A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!

6. Ćwiczenia słuchowe. Posłuchajcie i odgadnijcie nazwy zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

7. Na koniec połączcie dorosłe zwierzęta z ich młodymi, policzcie i narysujcie tyle kropek ile jest małych zwierząt oraz pokolorujcie obrazki.

 

Miłego dnia!
Panie Ewa i Dorota