Praca z dziećmi_08 05 2020
Drogie dzieci,
Dziś PSZCZOŁY!
W ulu. Poznajemy życie pszczół.
1. Zabawa z piosenką.
My jesteśmy pszczółki małe, pszczółki małe, pszczółki małe
Stroje mamy doskonałe, doskonałe, bzzzzzzzzzzz
Czarne pasy, żółte brzuszki, żółte brzuszki, żółte brzuszki
My jesteśmy łakomczuszki, łakomczuszki, bzzzzzzzzzzz
A na głowie czułki mamy, czułki mamy, czułki mamy
Nimi kwiatki dotykamy, dotykamy, bzzzzzzzzzzz
Pyłek z kwiatków przenosimy, przenosimy, przenosimy
Każdy kwiatek zapylimy, zapylimy, bzzzzzzzzzzz
Tu wskoczymy, coś zbierzemy, coś zbierzemy, przerobimy,
I z nektaru miód zrobimy, miód zrobimy, bzzzzzzzzzzz
A jak trzeba, to żądlimy, to żądlimy, to żądlimy,
Przed atakiem się bronimy, się bronimy bzzzzzzzzzzz
Takie małe z nas owady, z nas owady, z nas owady,
Człek by bez nas nie dał rady, nie dał rady, bzzzzzzzzzzz
Wszystkim miodek polecamy, polecamy, polecamy
Bo dla ludzi go zbieramy, go zbieramy, bzzzzzzzzz
2. Zapraszamy was do rozwiązywania zagadek:
Jest pracowita,
a cały jej trud,
z pewnością docenisz,
jeśli lubisz miód. (pszczoła)
Stoją w sadzie małe domki
w każdym rój mieszkanek,
od tych skrzętnych pracowniczek
słodki … dostanę. (miód)
3. Wysłuchanie wierszy- „JAK POWSTAJE MIÓD”:
Na pięknej łące
pszczół jest tysiące
Latają i nektar zbierają
Po ciężkiej pracy wracają do ula
By złożyć nektar na węzie.
Gdy miód dojrzeje, pszczelarz z rodziną
Odbierze im to co zebrały
A w zamian da im cukru do woli
Po to, by zimę przetrwały.
I tak co roku pszczele rodziny
Od wiosny znów zaczynają
By zebrać nektar, dać człowiekowi
By mógł się najeść do woli
W marcu krążą nad rośliną.
W kwietniu każdy kwiat zapylą.
W maju nektar już zbierają.
Głośno bzyczą i fruwają.
Zbiorą z sadów i rzepaków,
Z każdej łąki, z wielu kwiatów.
W czerwcu pszczoły czerw składają
I akacje nazbierają.
W lipcu leją nektar z lipy.
W sierpniu z gryki i gorczycy.
Wrzesień - wrzos i nawłoć zbiorą.
W październiku nic nie biorą.
W listopadzie miód zjadają.
W grudniu ramki pomniejszają.
W styczniu tworzą czarną kulę,
Bo gdy zimno, to się tulą.
W lutym oblot robią w koło,
Gdy słonecznie jest wokoło.
Tak, co roku nasze pszczółki,
By móc latać na pożytek.
Ten rytuał powtarzają,
Bo są bardzo pracowite.
Wierszyk:
W naszym miasteczku,
Pięknym Łowiczu
Stoi pasieka jak malowana.
Pszczoły pracują, nektar zbierają,
A znani pszczelarze go polecają.
Jeden jest z mniszka, drugi z rzepaku.
Z sadu i najpospolitszych kwiatów.
Pszczelarze o swoje pszczoły dbają,
Więc słodki miód one im dają.
Miód jest najlepszy, pyszny i zdrowy
I zalecany na wszystkie choroby
Więc niech się dzisiaj każdy dowie,
Że miód zadba o nasze zdrowie..
4. Dokończ zdania:
Z nektaru kwiatu lipy powstaje miód ............ (lipowy)
Z nektaru kwiatów rzepaku powstaje miód ............
Z nektaru kwiatu gryki powstaje miód ............
Z nektaru kwiatu wrzosu powstaje miód ........
5. Degustacja miodu. (przygotowanego przez rodziców).
Zachęcenie do konsumpcji słowami wiersza Jana Brzechwy „Rzepa i miód”
Chwaliła się raz rzepa przed całym ogrodem,
Że jest bardzo smaczna z miodem.
Na to miód się odezwie i tak jej przygani:
„A ja jestem smaczny i bez pani!"
Dziecko za pomocą zmysłu wzroku, smaku, węchu i dotyku określają jego kolor, konsystencję, lepkość i smak. Następnie wlewamy do szklanki dziecka letnią wodę. Po wymieszaniu wyciągamy wnioski: „miód jest rozpuszczalny w wodzie i powoduje, że woda staje się słodka, a po rozpuszczeniu jego smak staje się łagodniejszy"
6. Pszczelarz
Pytanie : „Co by się stało, gdyby pszczoła wyleciała z ula?” (Rodzice pomagają dziecku w odnalezieniu odpowiedzi na pytania)
Co chroni pszczelarza przed użądleniem pszczół?
Strój pszczelarza
7.Podsumowanie- wiersz pt. „Pszczółka” . Po odczytaniu treści zadajemy pytania kontrolujące stopień zrozumienia utworu. Wyjaśniamy także proces powstawania miodu - przenoszenie pyłku z kwiatka na kwiatek, zapylenie kwiatów, owoce.
- Wiersz „Pszczółka”
Pszczółko, pszczółko, dokąd lecisz?
Na łąkę, czy do lasu?
Zanim pyszny dasz nam miodek,
Minie dużo czasu.
Lubimy Cię bardzo,
a szczególnie wtedy,
kiedy smacznym miodkiem
chlebek smarujemy.
8. „Pracowite pszczółki”- zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się w rytm bzyczenia pszczół i naśladują ich ruchy. Na dźwięk lub hasło (np. dźwięk bębenka) zatrzymują się, przykucają i naśladują zbieranie pyłku z kwiatka
9. Praca plastyczna:
.„Dziecko – pszczoła” wykonuje wielki plaster miodu. „Plaster miodu” praca plastyczna utrwalająca zdobyte wiadomości. Odbijanie folii bąbelkowej, pomalowanej żółtą farbą.
A- Maluje folię żółtą farbą, a następnie odbija farbę na kartce; przykleja pszczółkę na kartkę;
B- Odbija farbę na kartkę, domalowuje pszczółce czółka oraz paski.
Załączniki:
miód, plaster, pszczoła
dokończ rysowanie, kolorowanka1, pszczółka, zaprowadź pszczołę
Miłego weekendu:)
Panie Agnieszka i Mariola