KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Dla Dzieci_28 04 2020

Witajcie drogie dzieci, rodzice!

1. Zapraszamy Was dzisiaj wszystkich na kosmiczną przygodę! 

 Ilustracja ruchowa opowiastki „Kosmiczna przygoda”.

Już czas do rakiety! – pokazanie palcem wskazującym prawej ręki na nadgarstek lewej ręki, jakby na zegarek;
Już wskakuj do środka! – skok obunóż w miejscu;
Za chwilę, wysoko, przygoda cię spotka! – wyciągnięcie dłoni przed siebie;
Płyniemy przez chmury – wykonanie kołysania z boku na bok z prostymi rękami wyciągniętymi do boku;
Patrzymy na Słońce – przyłożenie dłoni do czoła w geście wypatrywania;
a ono wysyła całusy gorące! – cmokanie w dłonie i wykonanie gestu rozsyłania całusów;
Patrzymy na gwiazdy: mrugają wesoło – wykonywanie naprzemiennych ruchów szybkiego zamykania i otwierania dłoni imitujących mruganie świateł;
komety się kręcą i tańczą wokoło! – wykonywanie okrężnych ruchów palcami wskazującymi w powietrzu
z jednoczesnym kręceniem się wokół własnej osi;
Patrzymy na Księżyc: jest gruby jak beczka! – wyciągnięcie rąk do boku i wykonanie kilku ciężkich kroków;
Merkury i Wenus, i Neptun z Uranem – wykonanie 4 gestów wskazywania kolejnych planet;
wołają: „Widoki zobaczcie nieznane!” – przyłożenie dłoni do ust w geście nawoływania;
W kosmicznym skafandrze – wskazanie dłońmi na swoje ubranie;
zwisamy na linie – wyciągnięcie złączonych dłoni przed siebie i wykonanie bujania się na boki;
fruwamy – wykonanie kołysania z boku na bok z prostymi rękami wyciągniętymi do boku;
skaczemy – wykonanie skoków obunóż;
Jak w bajce! Jak w kinie! – zatoczenie koła przed sobą;
Uwaga! – wyciągnięcie palca wskazującego przed siebie i zatrzymanie ruchu;
włączamy światełka rakiety! – wykonanie naprzemiennych ruchów palcami wskazującymi obydwu rąk imitujących naciskanie guzików;
Rakieta się trzęsie... O, rety! O, rety! – wykonanie szybkich ruchów wprawiających ciało w drganie;
Wracajmy do domu! Tam mama i tata – wyciągnięcie przed siebie kolejno prawej i lewej dłoni;
czekają na wieści z całego wszechświata – uniesienie wyprostowanych rąk.

2. Opowiadanie Rup I. „Radek w kosmosie”

Któregoś dnia Radek wrócił z przedszkola bardzo zmęczony. Dzieci w tym dniu hałasowały podczas zabaw tak, że chłopca rozbolała głowa.

- Muszę chwileczkę odpocząć - pomyślał - i poszedł położyć się do swojego pokoju. Leżąc rozmyślał o kosmosie, o nim właśnie pani mówiła na dzisiejszym zajęciu w przedszkolu. - Fajnie byłoby polecieć w kosmos - pomyślał Radek -gdy nagle usłyszał cichutkie pukanie w okno. 

- Dzień dobry Radku - przybywam, by spełnić twoje marzenie - odezwał się gruby, męski głos zza okna. Jestem Królem Przestworzy, choć, zapraszam cię w podróż po Kosmosie. (…)

Rakieta z ogromną prędkością wzbiła się w górę, z każdą sekundą oddalając się coraz bardziej od Ziemi. (…)

- Ziemia jest okrągła, to niemożliwe! - wykrzyknął - ludzie mieszkający na dole musieliby spadać. -A jednak tak się nie dzieje - odezwał się Król Przestworzy - Ziemia ma ogromną siłę przyciągania, która utrzymanie wszystko na jej powierzchni. Siła ta nazywa się grawitacja.

Radek zauważył w tym momencie zarysowujące się na ziemskim globie kontury kontynentów, czyli wielkich obszarów ziemi i oceanów, czyli dużych zbiorników wód. -Ziemia z góry wygląda naprawdę przepięknie -pomyślał. W tym momencie przypomniał sobie, że będąc na Ziemi widział często dymiące kominy fabryk oraz unoszące się nad ulicami spaliny z samochodów. Wiedział, że zanieczyszczają one środowisko. - Co stanie się z Ziemią -pomyślał -jeśli ludzie będą dalej tak postępować.

- Popatrz, tam jest Słońce - wskazał ręką Król Przestworzy (…) A teraz zabiorę cię na Księżyc - powiedział. Chłopiec w czasie lotu obserwował migocące gwiazdy, było ich mnóstwo. Tam w oddali znajduje się Mleczna Droga - powiedział Król przestworzy, jest to miejsce, gdzie w bliskich odległościach znajduje się dużo gwiazd a teraz zbliżamy się do Księżyca. lądowanie przebiegło bez zakłóceń. Radek i Król Przestworzy wyszli na powierzchnię. Chłopiec był bardzo przejęty, jego oczom, kazała się powierzchnia pokryta pyłem i kamieniami. Były tam liczne wzniesienia i zagłębienia, które Król Przestworzy nazywał kraterami. Czy mogę wziąć pamiątkę z Księżyca? - zapytał Radek - skazując malutki kamyczek. Oczywiście - odrzekł Król Przestworzy - schowaj go głęboko do kieszeni. Po krótkiej wizycie na Księżycu postanowili wyruszyć w dalszą podróż. Rakieta uniosła się w górę, gdy nagle -silniki przestały pracować. Maszyna znalazła się w stanie nieważkości. Z Radkiem zaczęło dziać się coś dziwnego. Unosił się po kabinie rakiety -jak ptak, odbijając się przy tym od ścian -jak piłka. - To jest niesamowite! -zawołał - jestem lekki jak piórko. Nagle silniki na powrót zostały wprawione w ruch i rakieta pomknęła dalej.

- Chcę zobaczyć wszystkie planety -zwrócił się Radek do Króla Przestworzy. Chcę polecieć tam, i tam, i tam, i nagle poczuł, że ktoś mocno szarpie go za rękę, nie przerywał jednak sobie: - i tam, i tam, i tam, i - Radku! Radku! - usłyszał wołanie -otwórz oczy, czas wstawać. W tej chwili ujrzał siedzącą na skraju łóżka mamę.

Rozmowa na temat treści opowiadania :

-Wyjaśnienie pojęć: grawitacja, stan nieważkości.
- Wyjaśnienie dlaczego Ziemia jest nazwana błękitną planetą.
-Zwrócenie uwagi na szkodliwy wpływ zanieczyszczeń na nasze środowisko
- Zastanowienie się, co Radek razem z dziećmi mogą zrobić, by uratować Ziemię przed zanieczyszczeniami.

3. Zabawa ruchowa: Dziecko biega w rytm muzyki naśladuje lot rakiety. Na przerwę w muzyce naśladuje poruszanie się w stanie nieważkości – „ fruwa”  jak ptak oraz podskakuje jak piłka.

4. Poniżej dla Was linki jak wspólnie z Rodzicami zrobić rakietę z materiałów dostępnych w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=-Qj8IU-rlRs

https://www.youtube.com/watch?v=QNCxe1mknTo

Oraz znajdź różnice

 

Miłego dnia ;)