Zajęcia dodatkowe
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
prowadzący: Monika Łukaszuk
Zajęcia odbywają się w dniach:
wtorek- 08.00-14.00
czwartek- 10.00-16.00
piątek- 11.00-15.00
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Zadania logopedy w przedszkolu:
przeprowadzanie przesiewowych badań mowy,
diagnozowanie logopedyczne,
organizowanie pomocy logopedycznej,
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
indywidualne zajęcia logopedyczne,
konsultacje z rodzicami.
Głównym celem zajęć logopedycznych jest:
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy, podniebienia),
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie)
- rozwijanie słuchu dziecka (ćwiczenia wrażliwości słuchowej, ćwiczenia rytmizujące, ćwiczenia słuchu fonemowego – to zdolność precyzyjnego różnicowania dźwięków mowy)
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Należy pamiętać, że okres przedszkolny jest „złotym czasem” dla rozwoju mowy dziecka.
LOGORYTMIKA
prowadzący: Monika Łukaszuk
Logorytmika- zajęcia wspomagające rozwój mowy
Jak podaje J. Surowaniec „logorytmika jest to jedna z metod stosowana w postępowaniu logopedycznym, oparta na rytmie muzycznym i tekstach słownych zestrajanych przez muzykę i łączonych z ruchami całego ciała.”
Zajęcia logorytmiczne to ćwiczenia muzyczno-ruchowe i słowno-ruchowe, których składnikiem wiodącym jest rytm. Kształtują one płynność ruchów całego ciała, co ma pośredni wpływ na ruchy narządów mowy. Głównym celem logorytmiki jest korygowanie wad mowy i słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika, barwa dźwięku.
Ćwiczenia logorytmiczne rozwijają umiejętności sprawnego wykonywania ruchu, pomagają w orientowaniu się w czasie i przestrzeni, sprzyjają poprawie koncentracji uwagi i pamięci, stymulują sprawniejsze myślenie oraz zdolności skojarzeniowe. Ponadto mogą być przydatne w wypracowaniu pewnych cech charakteru (np. zdyscyplinowania, poczucia odpowiedzialności, pewności siebie, umiejętności pracy w grupie).
Na zajęcia logorytmiczne uczęszczać będą dzieci już 3, 4- letnie, które podczas zabaw
i ćwiczeń pod okiem logopedy, mają szansę uniknąć złych nawyków, błędów oraz wad wymowy. Pięcio- i sześciolatkom dają możliwość dostrzeżenia i skorygowania ewentualnych błędów w mówieniu lub wad wymowy.
Zajęcia prowadzone będą w formie grupowej, gdyż w grupie łatwiej dzieci zmotywować
i zachęcić do pracy. Zabawy wykorzystywane podczas zajęć mają przede wszystkim uruchamiać mechanizm mowy mimowolnie, bez nacisków (dziecko bawiąc się, nawet nie wie, że ćwiczy). Każdej zabawie ruchowej poza muzyką towarzyszy mówienie w postaci onomatopei, pojedynczych słów, zwrotów dwuwyrazowych czy całych zdań – wielokrotne ich powtarzanie utrwala prawidłowe wzorce. Jednym z elementów zajęć logorytmiki są krótkie wierszyki czy piosenki, które wspomagane ruchami rąk czy całego ciała, pomagają w zapamiętaniu treści. Ruch podczas mówienia ułatwia skupienie uwagi
i koncentrację, ćwiczy koordynację, która jest niezbędna podczas mówienia.
JĘZYK ANGIELSKI
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Zajęcia z angielskiego prowadzone są nieodłącznie z nauką piosenek. Chcę, aby nauka języka obcego, była jak najbardziej przystępna dla przedszkolaków i w jak najbardziej naturalny sposób została przyswojona przez najmłodszych. Łącznie z każdą piosenką pojawia się także, tematyczne słownictwo rozszerzone w zależności od grupy. Aby jeszcze bardziej utrwalić zwroty, wprowadzam na zajęciach także gry i zgadywanki. Zajęcia prowadzone są w atmosferze zabawy. Bardzo dbam o przyjazną atmosferę, otaczam dzieci serdecznością i wsparciem.
Rozwijanie sprawności mówienia odbywa się poprzez:
- powtarzanie za nauczycielem, nagraniem;
- konstruowanie prostych wypowiedzi;
- odgrywanie dialogu;
- recytacja wierszyka, śpiewanie piosenki;